mandag, juli 30, 2007

Kalmar Triathlon 2007 (SM)

Spenningen var til å ta og føle på for min del. Usikker på formen. Usikker på været. Usikker på motivasjon. Usikker på løpsopplegget mitt. Helt sikker på publikum. Bombesikker på support.

Oppsummering I
Kan vel bare ta oppsummeringen med det samme - Kalmar ble KJEMPEBRA!!! Fullførte min fjerde Ironman på 11:22:20 (forbedring av PB med 1:04). Litt over målsettingen min, men allikevel veldig fornøyd.

Her er litt mer detaljer for de som har lyst.
Vi (kone, datter på 14, og megselv) kjørte hjemmefra tidlig torsdag morgen, og ankom Kalmar i 5 tiden på ettermiddagen. Det var en lang dag i bilen. Traff gode triathlon venner, pakket ut og kom i orden på hotellet. En bedre middag ble inntatt i utrolig stilig selskap - norske triatleter er jo jamt over utrolig stilige! Særlig sånn rett før en Ironman konkurranse! Løype, trening, TdF (og dop), IQ testing (og TdF), triathlon, barberte legger og mye annet nyttig ble diskuttert.
Fredag ble det en kort svømming og en enda kortere (men nesten like våt) sykkeltur. Gjorde klar utstyret, mat, drikke og kropp. Sov egentlig greit.

Lørdag morgen. Frokost med likesinnede morgenfugler. Valgte å ta en lett variant med kun 2 brødskiver og godt med pålegg i et forsøk på å klare dagen uten mageproblemer.

Svømming
Økende vind og 18 grader i vannet. Hadde et forsiktig håp om å svømme på rundt 1:10, men endte på 1:15. Helt OK etter forholdene. Kom inn i en grei rytme, og valgte å holde meg litt "for meg selv" i vannet etter en nær døden opplevelse ved bøye nummer to. Lærte fort at det kan bli folksomt i innersvingen ved bøyene... Uryddig sjø, og krappe bølger.

Sykling
Skifting tok litt tid, men hadde egentlig ikke noe hastverk med å komme ut på sykkelen. Luksus å få på sokker. Fikk med meg det jeg skulle, og satte i vei. Målsetting på 5:30 holdt nesten, brukte 5:36. Må vel si meg fornøyd med innsatsen på sykkelen. Runde nummer to ble tøff - veldig kald og våt. Hadde problemer med å holde rundt drikkeflaskene og maten. Satt og hakket tenner inn til Kalmar, men det ble fort bedre når regnet stoppet. Siste runden valgte jeg å roe ned bittelitt. Kjente det litt i låra, og det nappet litt i ryggen. Spiste 1 banan, 4 barer og litt gel. Drakk ca 2 flasker vann og 1,5 flaske med sportsdrikk.

Løping
Igjen tok jeg meg god til til skifting. Skiftet "alt" - tørre sokker var nydelig! Hadde en plan om å løpe på ca 4 timer, og det holdt den første runden (av 3). Fra ca 15 - 35 km var det litt tungt. Det var vondt i beina. Å gå var egentlig ikke bedre, så det ble småløping/subbing. Løp for det meste mellom drikke stasjonene, og gikk mens jeg drakk. Tok igjen Magnus ut på siste runden. Han var sliten! Per Jørgen nærmet seg faretruende bakfra på løpingen. Hadde følge et lite stykke etter siste vending, men han var mer sliten enn meg. Jeg klarte å manne meg opp til å gi "jernet" siste 4 km, og følte jeg løp respektabelt derfra og inn. Gikk over på cola og vann på løpingen og spiste to små bananbiter. Magen fungerte helt flott hele veien.

Oppsummering II
Kjørte mitt eget løp hele veien. Ble både frasyklet og fraløpt, men dette var uansett mitt løp. Det funket helt fint, og mye bedre enn Iron Duck i fjor. Tror ikke jeg har klart å spise og drikke så godt på en Ironman før. Sikkert litt mye drikke i forhold til temperaturen - måtte stoppe flere ganger for å lette på trykket. Veldig hyggelig med mange kjente underveis. Gøy med publikum og heiagjenger underveis.

Tusen takk til Bente og Ine Adelen, alle Oslofjordinger og andre norske som var i Kalmar. Takk til Kalmar Triathlon for et flott arrangement.

Ingen kommentarer: