søndag, oktober 11, 2009

Klubbmesterskap HOC



Det er i dag to uker siden Oslo Maraton. Kroppen kjennes veldig bra, men når jeg sitter på sykkelen er det veldig uvant. Lørdag og søndag har vært en litt vond vandring gjennom muskelgrupper som har blitt forsømt etter for mye løping. Kort fortalt dreier det seg om sykkelmusklatur som ikke fungerer, og jeg har fått smertefulle erfaringer ved å delta på årets klubbmesterskap i Horten og Omegn Cykleklubb. Klubbmesterskap er som kjent sesongens absolutte høydepunkt, og man gir ALT.






Lørdag var det to øvelser. Vi startet opp med terrengsykling i en løype som bestod av singletrack for det aller meste. Lite hvile, og jobbing stort sett hele veien. Det gikk veldig bra egentlig. 1. plass! Ca 50 minutter innsats rett rundt terskel. Passe vondt, og veldig fornøyd.






Godfølelse på temposykkel
Øvelse nummer to startet ca 4 timer etter terrengsyklingen. Da var det temposykling som stod for tur. 10 km i en fram-og-tilbake-løype. Mitt første tempo ritt. Min første "konkurranse" på nyervervede Quintana Roo sykkel. Jeg hadde store forventninger til egne prestasjoner! Følte deg forholdsvis bra på tur. Retur var det som ventet sterk motvind, og det ble skikkelig jobbing for å holde farten oppe. Kjente plutselig godt til terrengøkten! Ved målgang var jeg usikker på hvor fort de andre hadde syklet, og ble overrasket da jeg lå 2:30 bak vinneren. Godfølelsen hadde bare vart 5 km.




Vondt, vondt og helt alene ut på siste runde

Søndag (idag) ble det som forespeilet på yr.no at det ville bli litt regne. Bittelitt. Men det stemte ikke helt. 5 grader og et jevnt, men ikke altfor kraftig regnvær. Vi gledet oss moderat til fellesstart og siste del av klubbmesterskapet. 3 runder i en veldig kupert løype stod for tur. Landeveis gutta (nei, jeg er ikke en landeveis gutt) snakket om en teknisk løype med glatte og svingete utforkjøringer. Vi skulle ta det rolig, men bare nedover. For min del ble det ikke rolig nok når bakkene gikk oppover. Beina var rett og slett bare vonde. Allerede på 1. runde var jeg god og stiv etter den siste bratte stigningen. Det hele endte ca 7 minutter bak vinneren.






Har vel lært en hel masse. Regn og kaldt vær er gøy! Det vonde er bare midlertidig! Alt det gode kommer når du er i mål og får på tørre og varme klær (tørre og varme klær er ren luksus!). Sykkeltrening må til for å holde sykkelformen ved like (sjokk!). Løpetrening er bra for å holde kondisjonen på topp, men hjelper ingenting for muskulaturen.






Ingen kommentarer: