tirsdag, februar 13, 2018

Kjære NSB

Jeg er for tiden en ulykkelig pendler og har gjennom de siste ukene gjort meg noen betraktninger som jeg gjerne vil dele med dere

  • Hadde min virksomhet behandlet kundene like dårlig som det NSB gjør hadde vi ikke hatt mange kundene igjen. Dere må prise dere lykkelig for at det ikke finnes reelle alternativ til å reise med NSB sine tog.
  • Forutsigbarhet og mulighet til å planlegge er for mange viktig for å få hverdagen til å flyte nogenlunde greit. Noen må hentes. Det skal handles. Noen skal på jobb, eller rekke andre transportmidler. Mens andre må rekke hjem for å lufte hunden. Kanskje er det også noen som har et liv på ettermiddag og kveld? Men det har nok ikke dere i NSB. Der virker det som om forutsigbarhet og mulighet til å planlegge er noe som gjelder i en annen del av verden.
  • Vi har kunder i vår virksomhet som er avhengig av våre tjenester. Dette er kunder vi har gode relasjoner med og som vi tar betalt av. Om vi benytter underleverandører som ikke leverer slik at vi kan overholde våre leveranser til våre kunder må vi bytte ut underleverandører. Som en konsekvens risikerer vi å miste kundene våre. Det er nok ikke så lett for NSB å bytte underleverandører siden det ikke er noen å bytte til, men underleverandører NSB benytter må ansvarliggjøres og det må settes konkrete og oppnåelige krav til de. 
  • NSB lover å levere visse tjenester til oss som kunder og det er NSB jeg har en avtale med. Er det samsvar mellom tjenestenivået NSB lover og hva Bane Nor lover? Det virker ikke alltid slik. 
  • Norge er et land hvor det både kan være varmt, kaldt, tørt og vått. Og det kan komme SNØ! Til og med mye snø! Så vær så snill å sørge for at det er tilstrekkelig beredskap når det meldes om mye vær i en eller annen form. Og om ikke Bane Nor har fått det med seg, vil jeg anbefale at noen gjør de oppmerksom på været som er på vei.
  • Jeg er kunde av NSB. Jeg har ikke noe forhold til hva Bane Nor gjør og ikke gjør. Derfor er det av liten interesse for meg hvem som er skyld i manglende informasjon, forsinkelser og innstillinger. Når jeg opplever å få en dårligere vare enn lovet kan jeg så klage der jeg har kjøpt varen. Om denne leverandøren har lyst til å beholde meg som en fornøyd kunde kommer vi veldig ofte til en enighet. Jeg opplever ikke at NSB gjør særlig mye for at jeg skal bli en fornøyd kunde. Men dere trenger kanskje ikke fornøyde kunder?
Om et tog er forsinket, så vær så snill å si ifra. Det er heller ingen vits i å prøve å pynte på fakta. Toget kommer jo uansett ikke fram noe tidligere. Er toget 10 minutter forsinket og det kommer etter 10 minutter er det OK. Får jeg beskjed om at toget er 4, så 6, så 8 minutter forsinket og det ikke dukker opp før det har gått 10 minutter. Da blir jeg forbanna! For de fleste av oss som reiser med toget er det dessverre ikke mange alternativene.

Det vil alltid kunne oppstå ting som gjør at det blir forsinkelser og innstillinger. Vær så snill å gi beskjed om det så snart som mulig! Det er fortvilende når man sjekker status på toget og etter 10 minutter med stress for å rekke det får beskjed om at det ikke kommer noe tog allikevel.

Som reisende med NSB har jeg lært meg tålmodighet, men det begynner å ta slutt. Januar 2018 går inn i min historiebok som en måned preget av innstillinger, fulle tog og forsinkelser. Av ca 20 dager med tog mellom Holmestrand og Oslo er det mindre enn 5 avganger som har ankommet til anonsert rutetid. Nå står det februar 2018 og det ser ikke så mye bedre ut.

Så var det andre ting NSB tilbyr som heller ikke virker helt som det skal. Det finnes en bilett app. Kan dere som står bak denne vær så snill å bruke den selv? Den har riktignok blitt mye bedre enn den var, men det er ting som er veldig tungvint. Prøv tilbakeknappen i selve appen for eksempel. Det er noe som heter Internett. NSB har fått det med seg og tilbyr gratis trådløs tilkobling. Men det VIRKER IKKE! Underholdning er noe NSB også driver med. I form av enda en app. Den fungerer jo også på et vis, men for meg fremstår den som nok et NSB produkt som leverer dårlig. Hvorfor stopper avspilling av lydbøker uten noen åpenbar grunn? Hvorfor er det ikke samsvar mellom annonsert innhold og hva som aktisk er tilgjengelig i appen?

Ingen kommentarer: